۱۳۹۰ اسفند ۲۹, دوشنبه

شتر سواری دلا دلا نمیشه!

روز آخر این سال هجری خورشیدی هم به مبارکی و میمنت فرا رسید. امروز آخرین روز اسفند ماه و در واقع  شب عید ماست. حالا چر ا اینقدر دقیق نوشتم "هجری خورشیدی"؟! چون به نظر میاد که دوستان هموطن که مدت زیادی از وطن دور بودن و اینجا هم طی سالیان مدید فعالیتهای فرهنگی در زمینۀ شناسوندن فرهنگ اون سرزمین به اینجاییها دارن، یک سری چیزا رو از یاد میبرن!
توی این شهری که ما درش ساکن هستیم، هموطنان از موقعی که من به خاطر دارم و اینجا بودم، هر ساله سعی کردن بساط چهارشنبه سوری رو به هر شکلی هست علم کنن. بیست سال پیش شاید تعداد کسایی که توی این مراسم شرکت میکردن از چند ده هم تجاوز نمیکرد. این مراسم هر سال بهتر و با امکانات بیشتر و با شرکت کنندگان بیشتر برگزار شده، تا جایی که هفتۀ گذشته گفته شد که نزدیک به پونزده هزار نفر در این "جشن آتش" حضور داشتن! الحق که توی این زمینه ها ملت فعالی هستیم و یک دست شما درد نکنه به تمام دست اندر کاران این مراسم کاملاً به جا باشه...
نکته ای رو که میخواستم بهش اشاره کنم این بود که وقتی اون شب با سرپرست دست اندرکاران این جشن در تلویزیون ملی این کشور مصاحبه ای رو نشون میداد، از ایشون پرسیده شد که بر اساس تقویم اسلامی شما، امسال چه سالی خواهد بود؟ جواب بسیار جالب بود: این نقویم ربطی به اسلام نداره و سال ایرانیه و سال جدید سال 1391 خواهد بود!
در اینکه نوروز ارتباطی به اسلام نداره جای هیچ شک و شبهه ای نیست، ولی این دوست محترم فراموش کردن که اسم تقویم ما هنوز روشه، یعنی هجری. متأسفانه این وصله رو هر کاری هم که بخوایم بکنیم به تقویم ما چسبوندن! سر اعداد و ارقام اصلاً نمیخوام بحث کنم، ولی دادن اطلاعات اشتباه به اینا به هیچ عنوان کار صحیحی نیست. یا باید این وصله رو به طریقی ازش جدا کنیم و مبدأ رو از جای دیگه ای بگیریم، کاری که قبلاً شد و تا یک چند سالی هم تا اونجایی که من یادمه اون تقویم رایج کشور بود، یا اگر هنوز میخوایم با این تقویم جلو بریم دیگه نمیتونیم ادعا کنیم که تقویم ما ربطی به دین و مذهب نداره... شتر سواری دلا دلا نمیشه!

هیچ نظری موجود نیست: