۱۳۹۰ اسفند ۱۸, پنجشنبه

چهار فصل

ما فکر کردیم که زمستون دست از سرمون برداشته و میخواد تا سال دیگه ما رو به حال خودمون رها کنه و بره! ولی انگار امسال از ما دل نمیکنه این عزیز... خیابونا دوباره یکپارچه سفید شدن و من صبح تا برسم سر کار یک نیمه آدم برفی از آب در اومدم :) ولی خوب باید انصاف داشت چون ابداً سرد نبود... میشنوی، اونی که اون بالا نشستی و این دستگاه برف سازیت رو هی کار میندازی که نکنه یک وقت خراب بشه در اثر کار نکردن؟! انصاف دارم و میگم که حداقل سرد نبود :)
هر وقت این قطبیها ازم راجع به آب و هوای مملکت خودمون میپرسن، میگم که ماها چهار تا فصل داریم، درست چهار تا! حداقل قدیما که اینطور بود، ولی الان از اونجاییکه که اوضاع جوی کل دنیا تغییر کرده، دیگه شاید نشه با اون اطمینان صحبت کرد. بهشون میگم: ماها اومدن فصلهامون رو درست از روی تقویم میتونیم متوجه بشیم! و بهم با حیرت نگاه میکنن که یعنی مگه ممکنه همچین چیزی؟! آخه میدونین، اینجا فصلها رو از میانگین دمای روز در چند روز متوالی تعیین میکنن. طبق سازمان هواشناسی کشور چهار فصل سال اینجور تعریف میشه:
بهار - وقتی که دمای میانگین روز یک هفتۀ متوالی صعودی و بالای صفر درجۀ سلسیوس باشه،
تابستون - وقتی که دمای میانگین روز پنج روز متوالی بالای ده درجه بالای صفر درجۀ سلسیوس باشه،
پاییز - وقتی که دمای میانگین روز پنج روز متوالی نزولی و بین ده و صفر درجه بالای صفر درجۀ سلسیوس باشه،
زمستون - وقتی که دمای میانگین روز پنج روز متوالی زیر صفر درجۀ سلسیوس باشه.

بنابرین این که اینا براشون جالبه که توی اون دیار چهار فصل از روی تقویم کاملاً مشخصه، اصلاً عجیب نیست، چون نه میدونن که کی بهاره و کی تابستون! همه اش باید چشمشون به دماسنج باشه و آمارش رو داشته باشن، تا سرانجام قرار نهایی رو صادر کنن که مثلاً دیگه بهار سر رسیده :) ناگفته نمونه که در واقع هفتۀ پیش اعلام کردن که بهار رسماً به جنوب کشور اومده... ما که امروز در هر صورت احساس بهاری نداریم و شاید ویوالدی بهمون چنین حسی رو داد:


ویوالدی - بهار

هیچ نظری موجود نیست: