۱۳۹۰ بهمن ۲۸, جمعه

پنج مورد پشیمانی پیش از مرگ

دیروز توی روزنامۀ گاردین مقاله ای رو دیدم که تیترش توجهم رو به خودش جلب کرد: پنج مورد پشیمانی پیش از مرگ! خانم پرستاری استرلیایی که کارش سالیان متمادی  بیشتر با بیماران رو به موت بوده، کتابی با همین نام، یعنی پنج مورد پشیمانی پیش از مرگ، منتشر کرده که محتواش بر اساس دوازده هفتۀ آخر زندگی این بیمارانه. نکتۀ جالبی که در این مقاله مطرح میشه اینه که اکثریت قریب الاتفاق این بیمارها ابراز پشیمونیشون در نه مورد سکس بوده و نه در مورد کارهای هیجان انگیزی از قبیل پرش از ارتفاع با طناب، بلکه در بالای لیست پشیمونیها این جمله به چشم میخوره: "ای کاش اینقدر کار نکرده بودم".
پنج موردی که این خانم پرستار بیشتر از همه در آخرین ندامتهای این بیماران رو به موت مشاهده کرده اینا بودن:
1- ای کاش این جرئت رو پیدا کرده بودم که بر اساس خواسته های خودم زندگی کنم، نه به معیار انتظارات دیگران از من!
2- ای کاش اینقدر کار نکرده بودم!
3- ای کاش این جسارت رو پیدا کرده بودم که احساساتم رو بیان کنم!
4- ای کاش با دوستانم تماسم رو حفظ کرده بودم!
5- ای کاش فرصت خوشبختی رو به خودم بیشتر داده بودم!

خوب عموناصر، حالا این سؤال رو از خودت بکن که اگر امروز روز آخر زندگیت بود، آیا اینها چیزهایی بودن که تو رو به پشیمونی وا میداشتن؟ :) در کمال صداقت باید جواب منفی بدم! خدا رو صد هزار مرتبه شکر میکنم که تا اینجای زندگیم حداقل هیچکدوم از موارد بالا "خاری در دلم" نبوده و انشالله هم که نخواهد بود... شما چطور؟ :)

هیچ نظری موجود نیست: