۱۳۹۰ بهمن ۴, سه‌شنبه

"مرخصی پدری"

بعد از چند هفته ای وقفه در ورزش امروز بالاخره دوباره همت کردم و از سر گرفتمش. راستیاتش همه اش هم تقصیر من نبود :) کارت عضویت رو به صورت ترمی میدن و کارت من تا آخر سال قبل اعتبار داشت. گفتم بعد از تعطیلات تمدیدش می کنم. بعد از تعطیلات هر چی برای مسئولش ایمیل دادم  و تلفن زدم، خبری ازش نبود که نبود. پیش خودم گفتم که لابد سرش شلوغه و فرصت نکرده که جواب من رو بده. بعد از گذشت یک هفته، دیدم که نه خیر، هیچ خبری ازش نشد! وقتی با بخششون تماس گرفتم، کاشف به عمل اومد که شش ماهی برای مراقبت از بچه در خونه هستن و مرخصی تشریف دارن :) خلاصه، میبینین که زیاد هم بی ربط نمیگفتم...
در مورد مراقبت از بچه نوشتم، نمیدونم که این جریان آیا توی کشورهای دیگه هم هست و یا فقط خاص اینجا و کشورهای شمالیه! در هر حال طبق قوانین اینجا، همونجور که مادرها پس از وضع حمل حق مرخصی دارن و میتونن برای مراقبت از نوزادشون توی خونه بمونن، پدرها هم  از همین حق و حقوق برخوردارن، البته زمانش کوتاهتره. چند وقت پیش حتی صحبت از این بود که خیلی از پدرا از این مرخصیشون اصلاً استفاده نمیکنن و خلاصه خانمها از این مسئله کلی شاکی بودن. صحبتها و پیشنهادات تا به اون مرحله هم رسید که یک قسمت از مرخصی رو برای پدرها اجباری کنن، یعنی به جای این که مثلاً مادر الزامآً دو سال از محیط کار دور باشه، یک قسمتیش رو پدر توی خونه بمونه و از بچه مراقبت کنه. مسلماً نظرات له و علیه این جریان زیاد هست و من در اینجا به هیچ عنوان نمیخوام وارد اون مقوله بشم، ولی اونچه که مسلمه اینه که خیلی خوبه که این امکان برای پدرایی که احساس مسئولیت در قبال بچه هاشون به این شکل رو هم میکنن، این امکان براشون فراهم باشه که یک مدتی رو هم به جای مادرا توی خونه بمونن و از اون دوران اطفالشون لذت ببرن. خلاصه که این "مرخصی پدری" ایدۀ بسیار خوبیه که امیدوارم یواش یواش به کشورهای دیگه هم سرایت بکنه...

هیچ نظری موجود نیست: