۱۳۸۷ دی ۱۹, پنجشنبه

کل اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی!

بعد از دو هفته تعطیلات و استراحت در خونه دوباره سر کار برگشتم. امسال  روزهای به اصطلاح اینجایی ها "قرمز" یعنی روزهای تعطیل رسمی که توی تقویم با رنگ سرخ مشخص شده اند، یک جوری افتاده بودند که با گرفتن چند روز مرخصی میشد دو هفته رو به آسونی تعطیل بود. خلاصه ما هم فرصت رو مغتنم شمردیم و از این فرصت طلایی حداکثر استفاده رو کردیم :)
چندین هفته قبل از کریستمس همه اش صحبت از این بود که امسال مردم به دلیل وضع ناهنجار اقتصادی قادر نخواهند بود که به رسم هر سال خرید عید بکنند و جیباشون رو چنان خالی کنند که بعد از ایام تعطیل آه نداشته باشند که با ناله سودا کنند! حالا آمار نشون میده که میزان خرید در روزهای آخر سال 2008 مسیحی رکورد بوده! نمیدونم مردم این جامعه به کجا و به کدوم جهت دارن میرن، ولی فقط اینقدر میدونم که این اون جامعه ای نیست که من دو دهه ی پیش به درونش راه پیدا کردم. متأسفانه مثل خیلی از جوامع دیگه اینها هم شدیداً میل به مصرفی بودن پیدا کردند. چند سال پیش مقاله ای توی مجله ی شپیگل در مورد این کشور شمالی میخوندم که در اون وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم سوئد رو در دو دهه ی اخیر بررسی کرده بود. در خاتمه اینطور نوشته بود که اگر اولوف پالمه ی فقید الان زنده میشد به یقین  این جامعه رو که سالها برای ساختنش تلاش کرده بود، دیگه نمیشناخت! مع الاسف که اینها دنباله رو جامعه ی اون طرف آبها شده اند، در حالیکه "کل اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی"! 

۲ نظر:

جهانگرد گفت...

سلام
عموناصر عزیز امیدوارم خوب وخوش باشید و سال نو مبارک همانطور که می دانید در ایران در ایام محرم به سر می بریم در هیئتی در نظام اباد تهران با اقای شهرستانی ازایرانیان مقیم سوئداشناشدم وگپ زدیم او ساکن اگر درست تلفظ کنم هلسینبری در 55 کیلومتری مالمو هست وبه کار های نقالی ومرشدی و... می پردازه نمی دانم می شناسید یا خیر اما او را در ایران ملاقات کردم وخوش حال بودم از اینکه باز یکی از هموطنان را از ان خطه ازدنیای پهناوردیدم .
بله من هم شنیده ام از ویژگیهای منحصر به فرد اقای پالمه فقید در دنیای امروز ومعجزات سیاسی اقتصادی او در سوئد وظاهرا سوئدی ها هنوز هم علاقه مند به او هستند به هر حال امیدوارم شاد وموفق وپیروز باشید

amunaaser گفت...

سلام
مرسی و سلامت باشی! جالب بود شنیدن اینکه کسانی اینجا در سوئد نقالی و مرشدی میکنند :) راستش من اصلاً خبر نداشتم که چنین بساطی اینجا به پاست!
پالمه هم برای کشور خودش البته خیلی زحمت کشید و به مردم اینجا کلی خدمت کرد، از طرفی هم این همون کسی بود که برای میانجیگری بین ایران و عراق در زمان جنگ به خاورمیانه اومد و در حالیکه فروش اسلحه به ممالک در حال جنگ طبق قانون اساسی سوئد ممنوعه، قراردادهای فروش اسلحه بست! به هر حال اونچه که در مورد سردمداران اینجا میشه گفت اینه که دست کم به مردم خودشون خدمت میکنند!

شاد باشی!