۱۳۹۱ فروردین ۲۲, سه‌شنبه

دسته‌بندی

عزیزی دیشب توی فیسبوک نوشته بود که نمیدونم این چه داستانیه که هر کی عکس میذاره همه اش در مورد گردش و تفریحه ولی توی استاتوسها دائم صحبت از غم و درد و خیانته! نکتۀ جالبی رو بهش دقت کرده این عزیز، ولی من باید بهش این رو اضافه کنم که اونایی که تازه توی نوشته ها سعی نمیکنن لاپوشونی کنن به نظر من باز نیمچه صداقتی دارن! حالا اگر عکسهای غم انگیز رو به اشتراک نمیذارن دیگه اون رو شاید زیاد هم نشه بهشون خرده گرفت! تازه مگه اونایی که دلشون پر از درد و رنجه چه جور عکسهایی رو میتونن بذارن که حاکی از حزن و اندوهشون باشه؟! اونایی زیر سؤال هستن که دائماً انگار میخوان یک چیزی رو به دنیای اطراف ثابت کنن و همه اش باید "شادیشون" رو با دیگران تقسیم کنن!
ولی کلاً این تقسیم کردن تجربیات و روزمرگیها با دنیا خودش یک پدیدۀ جالبیه، به خصوص توی این شبکه های اجتماعی. چند وقت پیش یکی نوشته ای رو در این زمیینه به اشتراک گذاشته بود که به نظرم خیلی جالب اومد، یعنی اینکه انواع و اقسام آدمهایی که توی این شبکه ها یافت میشن. نمیتونم بگم که صد در صد با همه اش موافقم ولی خیلی از دیدگاههاش با تجربه ای که آدم هر روز با این شبکه ها پیدا میکنه انطباق داره. بدون اینکه بخوام دخل یا تصرفی درش بکنم، عیناً اینجا میارمش و باقی قضاوت رو به عهدۀ خوانندۀ گرام میذارم :)

"دسته‌بندی دوستان فیسبوکی:

غایب: فقط یک اکانت درست کرده و تعدادی دوست داره و هیچ وقت تو فیسبوک نیست.

چه‌گوارا: فقط استاتوسهای سیاسی می‌نویسه. عکسش در روزهای سیاسی خاص، تغییر می‌کنه. شجاعتش در نوشتن مطالب سیاسی ضد حکومت ستودنی است، خصوصاً اینکه اسمش رمزی و یا مختصره و امکان نداره از پروفایلش بفهمی این شخص کیه، مگه حضوراً خودشو دیده باشی.

خدا: مسؤول هدایت مردم به راه راسته. استاتوسهای این دوستان، فقط شامل آیات قرآن و پندهای نهج‌البلاغه است.

استاتوس ژنراتور: هر چیزی که به ذهنش برسه یا نرسه، ابتدا تو فیسبوک می‌نویسه. معمولاً، 70 درصد مطالبی که در قسمت خانه در فیسبوک می‌بینید، از این دوستانه.

چینی: دیوار این افراد پر است از استاتوسهایی که هر کدام را از دیوار یکی از دوستان کپی پیست کرده‌اند. حتی، خاطرات شخصی شما هم در دیوار این افراد یافت می‌شه. این مطلب را هم حتماً به نام خودش منتشر خواهد کرد.

روشنفکر: جملاتی زیبا به نام کوروش، انیشتین و دکتر شریعتی می‌نویسد. کلاً از کوروش یکی دو تا سنگواره با خط میخی به جا مانده. اما جملات حکیمانه‌اش در فیسبوک، چندین هزار صفحه است. معلوم نیست، هر میخ معادل چند کلمه است.

گلوم: مثل گلوم تو کارتون گالیور که همش می‌گفت من می‌دونستم...، از زندگی ناامید است. استاتوسهای این افراد را بخونید، تا چند روز دپرس می‌شوید. کلاً، فحش به روزگار و خدا و مردم و...

فرهاد کوه‌کن: فقط متن و شعر عاشقانه می‌نویسه. از دل سوخته‌ای برخورداره و معشوقش بی‌وفاست و استاتوسهای او را لایک نمی‌کنه.

لایکر: هر روز وارد فیسبوک می‌شه و همه چیزو لایک می‌کنه. حتی، استاتوسهای ژاپنی را.

پاسخگو: وظیفه خود می‌داند هر روز به تعدادی از سؤالات فیسبوکی پاسخ دهد. دیوار این افراد را مطالعه کنید، کاملاً به روحیات و خواسته‌هایش پی می‌برید. مثلاً، مرد با ته‌ریش را از مرد صاف و صوف بیشتر دوست دارد.

گزارشگر: هر چه می‌بیند، گزارش می‌کند. مثلاً، امروز یک مرد گدا دیدم. چند دقیقه به او نگاه کردم. و البته با طول و تفصیل. وقتی متن طولانی آنها را می‌خوانی، تا آخر انتظار داری که به نحوی سورپرایز بشی یا بخندی یا اتفاق جالبی بیفته. اما، دریغ از حتی یک اتفاق ساده. این افراد، اگر دختر باشند، هر استاتوسشان بالای 120 لایک می‌گیره. اگر پسر باشند، یکی دو تا لایک، اون هم مرامی.

نیوتن: از استاتوسهاش می‌فهمی که فقط انیشتین و او باهوشند و بقیه، مردمی عادی و نفهم. برای همین، لذت می‌بری که افتخار دوستی با وی نصیب تو شده است.

مستر/میسیز کمرا: وارد قسمت فوتوی این افراد بشوید، بالغ بر 5000 عکس دارند. خود خدا هم اینقدر از این افراد عکس به عنوان مدرک جمع نکرده تا روز قیامت جلوش بذاره.

آقا/خانم محبوب: 5376 تا فرند داره که هیچ کدومو نمی‌شناسه. تنها خبری که از این افراد تو فیسبوک دیده می‌شه اینه XXX is now friend with YYY

LOL: فقط همینو می‌نویسه.

ویرجین: هیچی رو دیوارشون نیست. سالم و دست نخورده.

کلکسیونر: عضو تمام گروههای فیسبوکه. تو مجموعه‌اش ، هم گروه‌های راشیسم پیدا می‌شه هم ضد راشیسم.

معتاد: حداکثر فاصله زمانی که تو فیسبوک نبوده، 8 ساعت بوده که اونم خواب مونده. اگه بیشتر از دو ساعت دور از فیسبوک باشه، دردش می‌گیره.

علی غصه‌خور: هر روز حداقل یه خبر مرگ براتون می‌آره که شما اصلا اسم طرفو نشنیدید: کیلا اندرسون، بریتنی جونز، کیم کلپاچیان، و ... دیوار این افراد شبیه بهشت زهرا است. وقتی وارد می‌شی، ترس برت می‌داره که کی قراره اسم من بیاد رو دیوارش.

ز.ذ.: عکسش در کنار زنشه. نصف جملاتش در مدح زنشه. تو بقیه جملات هم زنشو تگ کرده. کامنتهایی که توسط خانمها رو استاتوسهاش نوشته شده رو پاک می‌کنه. اصولاً، زنش پسوردشو داره و باید مراقب باشید.

روح: همه استاتوسها رو می‌خونه، اما دریغ از یه کامنت یا لایک. فقط روزی می‌فهمی که همه استاتوسهاتو خونده که باهاش بد بیفتی.

بارباپاپا: هر روز با یه شکلی تو فیسبوکه. اگه یه روز فیسبوک به اکانتت شک کنه و عکس دوستاتو از جمله اینو نشون بده و بگه اینا کی هستن تا وریفای کنه تو خودتی، امکان نداره تشخیص بدی طرف کیه.

گوچال: مثل گوچال (همون سنجابه که تو کارتون بنر لباس مشکی تنش بود) هر چی بگی می‌گه من مخالفم.

6 تایی‌هاش و لنگی: فقط وقتی بازی استقلال-پرسپولیس باشه، می‌فهمید هنوز زنده است.

انریکو: مثل انریکو تو کارتون بچه‌های مدرسه والت، خیلی پاستوریزه و بچه مثبته. به باباش می‌گه پدر. اصلاً حرف زشت و بی‌ادبانه تو استاتوسهاش نیست و فقط از شب شعر و مولوی و سعدی می‌نویسه.

فتحعلیشاه: تو فرندلیستش بیش از 1100 خانم مختلف وجود داره و فقط 2-3 تا آقا. یه حرمسرای مجازی."

هیچ نظری موجود نیست: