۱۳۸۷ مهر ۲۶, جمعه

هموطنان موفق

چند وقت پیش بحثی توی خونه با فرزند نوجوونمون در رابطه با موفقیت هموطنا در خارج از کشور داشتیم. هر چی سعی میکردیم که متقاعدش کنیم که وقتی خارجیهای مختلف رو  توی این دیار با هم مقایسه میکنی، متوجه میشی که هم میهنان عزیزمون چقدر اینجا موفق هستند، به خرجش نمیرفت که نمیرفت :) البته در اینجا به دنیا اومده و حق داره که احساس ما رو که حداقل سالهای اولی زندگیمون رو در اونجا سپری کردیم، درک نکنه! امروز طبق عادت همیشه سر ناهار داشتم روزنامه ی مترو رو در حین تناول ساندویچهای به زور چایی پایین بروی روزانه، ورق میزدم که به خبری در مورد جایزه ی "زنان موفق 2008" که نصیب خانم مینو اخترزند رئیس کل راه آهن سوئد شده، برخوردم. چند هفته ی پیش هم توی یکی دیگه از هفته نامه های اقتصادی یک سری مصاحبه با خارجیهای جداً موفق در اینجا کرده بودند که البته اکثریتشون رو هموطنان تشکیل میدادند! فکر کنم امروز که رفتم خونه باید این خبر جدید رو اول به این نوجوون بلند بالا بدم، ببینم بازم به ما اعتراض میکنه که: "شماها هم همش از خودتون و هموطناتون تعریف میکنید..." :)

۲ نظر:

جهانگرد گفت...

سلام
عمو ناصر عزیز اگر نارا حت نشوید می خواهم بگویم من هم مثل نوجوان باهوش شما فکر می کنم می دانید چرا ؟
چون در واقع موفقیت از ان کسی است که به تلاش وفعالیت بپردازدواستعدادهای خود را در جهت صحیح ودرست ان سرمایه گذاری کند حال این فرد می تواند ایرانی افغانی عرب سومالیایی ویا یک سوئدی باشد اما اینکه موفقیت هموطنان شما وما در انجا این قدر جلب توجه می کند به خاطر دراقلیت بودن ایرانیان در سوئد است وهمه این انسان های موفقی که نام بردید همه وهمه پروسه تلاش وموفقیت را طی کرده اند پس به نظر من نمی شود از این چند نفر ادم موفق که به نسبت جامعه کوچک ایرانی ساکن سوئد زیاد به نظر می ایند این نتیجه را بگیریم که ای ایرانی ها موفقند وباهوشند وفلانند وبهمانند
البته این نظر من است تا نظر شما چه باشد
اما مطلب دوم اینکه دوست داشتم زبان سوئدی را بدانم تا اینکه با راهنمایی شما در این روزنامه های سوئدی مقالات اتین چنین در مورد موفقیت های هموطنان را ترجمه کنم ودروبلاگم بگذارم تا در داخل همه بدانند ایرانیان غربت نشین به چه موفقیتهایی نائل شده اند
شما سایتی که سوئدی را به فارسی اموزش دهد نمی شناسید؟

amunaaser گفت...

جهانگرد عزیز!
البته تمامی حرفات رو کاملاً قبول دارم و فکر میکنم که دقیقاً متوجه منظور نوشته ی من نشده باشی! من فقط جوامع کوچیک خارجیها رو اینجا با هم مقایسه کردم ودر این مقایسه ایرانیها واقعاً پیروز هستند. این گفته ی من نیست و حتی وقتی با سوئدیها صحبت میکنی به این نکته اذعان دارند. ایرانیها باهوشتر از بقیه نیستند، و تنها چیزی که از بقیه تمیزشون میده تنها و تنها "جاه طلبی" هست و بس...
در مورد یادگیری سوئدی از طریق اینترنت راستش من سراغ ندارم، شاید یه روزی خودم راه انداختم، دنیا رو چه دیدی :) برای ترجمه از سوئدی به انگلیسی میتونی اینجا رو یه نگاهی بندازی:
http://www.google.com/language_tools?hl=en